EN

برگزاری دومین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان ترکیه و ایران در استانبول

10 اسفند 1400

نمایندگان شرکت‌های ترکیه‌ای و ایرانی در عرصه‌های دانش‌بنیان، فناوری اطلاعات، سلامت مهندسی و خدمات مهندسی امروز در چارچوب همایشی در استانبول گردهم آمدند.

در این همایش که برای دومین بار برگزار می‌شود، نمایندگان حدود 30 شرکت از ایران و 60 شرکت از ترکیه شرکت کردند.

مهدی قلعه‌نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران و پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان این کشور و جواد معبودی فر سرکنسول ایران در استانبول نیز در این همایش که در ادامه آن خانه فناوری و نوآوری ایران در استانبول «IHIT» افتتاح شد، حضور یافتند.

در این همایش که برای دومین بار برگزار می‌شود، نمایندگان حدود 30 شرکت از ایران و 60 شرکت از ترکیه شرکت کردند.

«ترکیه از شرکای اصلی تجاری ایران است»

مهدی قلعه‌نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران با بیان این که «ترکیه از شرکای اصلی تجاری ایران است»در این زمینه به خبرنگار آناتولی گفت: «شرکت‌های ایرانی همکاری نسبتا خوبی با ترکیه دارند. ترکیه جز شرکای اصلی ما است. اما ما هیچگاه هدفمند و منسجم در این زمینه گام برنداشته بودیم، برای نخستین بار در این زمینه گام برداری می‌کنیم، تا بتوانیم ظرفیت شرکت‌های ایرانی و ترکیه‌ای را در یک مجموعه ببینیم. در این صورت توسعه و پیشرفت را به اتفاق هم جلو خواهند برد».

قلعه‌نوی بیان کرد: «بدین صورت توانمندی‌های شرکت‌های دو کشور تجمیع و سرعت و رشد بیشتری در این مسیر پیدا می‌کنند. توانمندی‌های مهندسی و فنی شرکت‌های ایرانی و توان تجارت و اقتصادی شرکت‌های ترکیه‌ای به اتفاق هم می‌تواند مسیرهای خیلی بهتری برای تجارت دو کشور را فراهم کند».

– پنجمین خانه فناوری و نوآوری ایران «IHIT» در ترکیه گشایش یافت

رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ایران با بیان این که همزمان با این همایش پنجمین خانه نوآوری و فناوری ایران در خارج از کشور در ترکیه گشایش یافت، گفت: «پس از افتتاح اولین مورد در کنیا، در سوریه، روسیه و چین افتتاح کردیم. امیدواریم خانه فناوری در ترکیه بتواند با توانمندی‌ها محصولات، خدمات فنی و مهندسی شرکتهای ایران را به سراسر جهان معرفی کند».

وی در این زمینه ابراز امیدواری کرد: «امیدواریم خانه فناوری و نوآوری ایران بستری برای همکاری شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی و ترکیه‌ای در این فضا باشد».

این مسئول ایرانی با اشاره به شمار بالای تقاضای شرکت‌های ایرانی برای حضور در این همایش اظهار داشت که این شمار با توجه به وضعیت همه‌گیری کرونا تقلیل یافت.

گفتنی است نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری ترکیه و ایران در ژانویه 2020 برگزار شده بود.